Οι αγωνιστές της Ελληνικής ελευθερίας ήταν συνειδητοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί
Tου Νίκου Νικολόπουλου*
Η αναθεώρηση του Συντάγματος αναπόδραστα προκαλεί έντονο και πολυεπίπεδο δημόσιο διάλογο καθώς όλες οι πολιτικές δυνάμεις, θεσμικοί και πολιτειακοί παράγοντες, άνθρωποι του πνεύματος, διατυπώνουν προτάσεις επί του θεμελιώδους νόμου της ελληνικής έννομης τάξης. Φυσικά τούτες τις μέρες δεν αναθεωρήθηκε το Σύνταγμα, αλλά αποφασίσθηκε ποιες διατάξεις του θα συζητηθούν από την επόμενη αναθεωρητική Βουλή και με ποιες πλειοψηφίες θα προκύψουν τυχόν αλλαγές. Το Σύνταγμα που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα είναι αυτό του 1975 με ενδιάμεσες αναθεωρήσεις το 1986, το 2001 και το 2008. Οπως εύκολα συνάγεται από τους αριθμούς, δεν πρόκειται ούτε για συχνή ούτε για απλή διαδικασία και βεβαίως απαιτεί πολιτικές συγκλίσεις, συμφωνίες και διευρυμένες πλειοψηφίες για να έχουν αναμφισβήτητη ισχύ οι διατάξεις του.
Ο πολύς λόγος τον τελευταίο καιρό αφορούσε τον ουδετερόθρησκο χαρακτήρα του Κράτους. Εν προκειμένω, δεν είναι οι σύγχρονες, πρόσκαιρες πλειοψηφίες, εκείνες που θα καθορίσουν τις αποφάσεις της επόμενης αναθεωρητικής Βουλής.
Η ιδιοσυστασία τούτης της πατρίδος δεν επιτρέπει προσβολές σε όσους κατά καιρούς αγωνίσθηκαν για την απελευθέρωση, ίδρυση και επιβίωση της νεώτερης Ελλάδας. Οι αγωνιστές της Ελληνικής ελευθερίας ήταν συνειδητοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί και όχι ουδετερόθρησκοι.
Με την επανάσταση του 1821 αξιώθηκαμε ν’ αποκτήσουμε Κράτος διότι πρώτα είπαμε «υπέρ Πίστεως» και ύστερα «υπέρ Πατρίδος».
Η επίκληση της Αγίας Τριάδος τίθεται στο προοίμιο των πρώτων Συνταγμάτων του Αγώνος από τις Εθνικές Συνελεύσεις, οι οποίες συνόψιζαν και αποκρυστάλλωναν το φρόνημα των αγωνιζομένων Ορθοδόξων Χριστιανών κατά των αλλοθρήσκων Τούρκων.
Η Γ’ Εθνοσυνέλευσις διακηρύσσει το 1827 ότι: «Ως Χριστιανοί ούτε ήτο, ούτε είναι δυνατόν να πειθαρχήσωμεν, δεσποζόμενοι από τους θρησκομανείς Μωαμεθανούς, οι οποίοι κατεξέσχιζον και κατεπάτουν τας ιεράς εικόνας, κατεδάφιζον τους ιερούς ναούς... Πολεμούμεν προς τους εχθρούς του Κυρίου μας»!
Ακολούθησαν, το πρώτο Σύνταγμα επί Οθωνος, ο Μακεδονικός Αγώνας, οι νικηφόροι Βαλκανικοί Αγώνες, το έπος του ’40, όπου σε όλες τις περιπτώσεις η πίστη στην Ορθοδοξία, η επίκληση στην Υπέρμαχο Στρατηγό και τα αιματοβαμμένα ράσα, στάθηκαν αρωγοί στο λαό για να παραμείνει ζωντανό το Εθνος και να χαράξει τους νέους δρόμους του.
Δεν θα υπεισέλθω σε συνταγματικές και νομικές αναλύσεις για να εναντιωθώ στην ουδετερόθρησκη αντίληψη των εθνομηδενιστών. Θ’ αρκεστώ μόνο σε ερωτήματα που δίνουν τροφή για σκέψη και προβληματισμό, για να γίνει κατανοητό τι είδους σχέδια απεργάζονται, ώστε να εξασθενήσει ο ισχυρός χαρακτήρας της εθνικής μας υπόστασης.
Α. Σαν ουδετερόθρησκο κράτος θα φύγουν οι εικόνες του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων από τα δημόσια κτήρια; Διότι αν κάποιος θελήσει να προσφύγει δικαστικά εναντίον των ιερών εικόνων, θα κερδίσει αμέσως την υπόθεση εφόσον το Σύνταγμα θα τον καλύπτει.
Β. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορεί η σημαία του να φέρει τον Τίμιο Σταυρό χαραγμένο επάνω της;
Γ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν οι καμπάνες να κτυπούν ελεύθερα ή μήπως σύμφωνα με το νόμο της ισονομίας θα προσφύγουν οι μουσουλμάνοι στα δικαστήρια και θα ζητήσουν κι αυτοί να ακούγεται από τους μιναρέδες ο Χότζας τους;
Δ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν να γίνονται ιερές λιτανείες του Επιταφίου, των ιερών εικόνων ή των ιερών λειψάνων;
Ε. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν μέσα στα δημόσια νοσοκομεία να υπάρχουν εκκλησίες και ιερείς που θα μπορούν να τελούν Θείες Λειτουργίες ή Παρακλήσεις;
ΣΤ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα υφίστανται οι θέσεις των κληρικών στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας; Θα μπορούν να υπάρχουν στρατιωτικοί ιερείς ή εκκλησίες στα στρατόπεδα ή στα στρατιωτικά νοσοκομεία;
Ζ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα εορτάζονται Χριστούγεννα και Πάσχα; Θα μπορούν οι δημόσιοι υπάλληλοι να παίρνουν άδειες Χριστουγέννων ή Πάσχα;
Η. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν οι κληρικοί να κυκλοφορούν με τη σημερινή ενδυμασία τους ελεύθερα; Ή με μια προσφυγή ενός απίστου στα δικαστήρια, θα δικαιωθεί ο άπιστος και θα φύγουν και τα ράσα;
*Προέδρου του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος και ανεξάρτητου βουλευτή
Η αναθεώρηση του Συντάγματος αναπόδραστα προκαλεί έντονο και πολυεπίπεδο δημόσιο διάλογο καθώς όλες οι πολιτικές δυνάμεις, θεσμικοί και πολιτειακοί παράγοντες, άνθρωποι του πνεύματος, διατυπώνουν προτάσεις επί του θεμελιώδους νόμου της ελληνικής έννομης τάξης. Φυσικά τούτες τις μέρες δεν αναθεωρήθηκε το Σύνταγμα, αλλά αποφασίσθηκε ποιες διατάξεις του θα συζητηθούν από την επόμενη αναθεωρητική Βουλή και με ποιες πλειοψηφίες θα προκύψουν τυχόν αλλαγές. Το Σύνταγμα που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα είναι αυτό του 1975 με ενδιάμεσες αναθεωρήσεις το 1986, το 2001 και το 2008. Οπως εύκολα συνάγεται από τους αριθμούς, δεν πρόκειται ούτε για συχνή ούτε για απλή διαδικασία και βεβαίως απαιτεί πολιτικές συγκλίσεις, συμφωνίες και διευρυμένες πλειοψηφίες για να έχουν αναμφισβήτητη ισχύ οι διατάξεις του.
Ο πολύς λόγος τον τελευταίο καιρό αφορούσε τον ουδετερόθρησκο χαρακτήρα του Κράτους. Εν προκειμένω, δεν είναι οι σύγχρονες, πρόσκαιρες πλειοψηφίες, εκείνες που θα καθορίσουν τις αποφάσεις της επόμενης αναθεωρητικής Βουλής.
Η ιδιοσυστασία τούτης της πατρίδος δεν επιτρέπει προσβολές σε όσους κατά καιρούς αγωνίσθηκαν για την απελευθέρωση, ίδρυση και επιβίωση της νεώτερης Ελλάδας. Οι αγωνιστές της Ελληνικής ελευθερίας ήταν συνειδητοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί και όχι ουδετερόθρησκοι.
Με την επανάσταση του 1821 αξιώθηκαμε ν’ αποκτήσουμε Κράτος διότι πρώτα είπαμε «υπέρ Πίστεως» και ύστερα «υπέρ Πατρίδος».
Η επίκληση της Αγίας Τριάδος τίθεται στο προοίμιο των πρώτων Συνταγμάτων του Αγώνος από τις Εθνικές Συνελεύσεις, οι οποίες συνόψιζαν και αποκρυστάλλωναν το φρόνημα των αγωνιζομένων Ορθοδόξων Χριστιανών κατά των αλλοθρήσκων Τούρκων.
Η Γ’ Εθνοσυνέλευσις διακηρύσσει το 1827 ότι: «Ως Χριστιανοί ούτε ήτο, ούτε είναι δυνατόν να πειθαρχήσωμεν, δεσποζόμενοι από τους θρησκομανείς Μωαμεθανούς, οι οποίοι κατεξέσχιζον και κατεπάτουν τας ιεράς εικόνας, κατεδάφιζον τους ιερούς ναούς... Πολεμούμεν προς τους εχθρούς του Κυρίου μας»!
Ακολούθησαν, το πρώτο Σύνταγμα επί Οθωνος, ο Μακεδονικός Αγώνας, οι νικηφόροι Βαλκανικοί Αγώνες, το έπος του ’40, όπου σε όλες τις περιπτώσεις η πίστη στην Ορθοδοξία, η επίκληση στην Υπέρμαχο Στρατηγό και τα αιματοβαμμένα ράσα, στάθηκαν αρωγοί στο λαό για να παραμείνει ζωντανό το Εθνος και να χαράξει τους νέους δρόμους του.
Δεν θα υπεισέλθω σε συνταγματικές και νομικές αναλύσεις για να εναντιωθώ στην ουδετερόθρησκη αντίληψη των εθνομηδενιστών. Θ’ αρκεστώ μόνο σε ερωτήματα που δίνουν τροφή για σκέψη και προβληματισμό, για να γίνει κατανοητό τι είδους σχέδια απεργάζονται, ώστε να εξασθενήσει ο ισχυρός χαρακτήρας της εθνικής μας υπόστασης.
Α. Σαν ουδετερόθρησκο κράτος θα φύγουν οι εικόνες του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων από τα δημόσια κτήρια; Διότι αν κάποιος θελήσει να προσφύγει δικαστικά εναντίον των ιερών εικόνων, θα κερδίσει αμέσως την υπόθεση εφόσον το Σύνταγμα θα τον καλύπτει.
Β. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορεί η σημαία του να φέρει τον Τίμιο Σταυρό χαραγμένο επάνω της;
Γ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν οι καμπάνες να κτυπούν ελεύθερα ή μήπως σύμφωνα με το νόμο της ισονομίας θα προσφύγουν οι μουσουλμάνοι στα δικαστήρια και θα ζητήσουν κι αυτοί να ακούγεται από τους μιναρέδες ο Χότζας τους;
Δ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν να γίνονται ιερές λιτανείες του Επιταφίου, των ιερών εικόνων ή των ιερών λειψάνων;
Ε. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν μέσα στα δημόσια νοσοκομεία να υπάρχουν εκκλησίες και ιερείς που θα μπορούν να τελούν Θείες Λειτουργίες ή Παρακλήσεις;
ΣΤ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα υφίστανται οι θέσεις των κληρικών στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφαλείας; Θα μπορούν να υπάρχουν στρατιωτικοί ιερείς ή εκκλησίες στα στρατόπεδα ή στα στρατιωτικά νοσοκομεία;
Ζ. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα εορτάζονται Χριστούγεννα και Πάσχα; Θα μπορούν οι δημόσιοι υπάλληλοι να παίρνουν άδειες Χριστουγέννων ή Πάσχα;
Η. Σε ένα ουδετερόθρησκο κράτος θα μπορούν οι κληρικοί να κυκλοφορούν με τη σημερινή ενδυμασία τους ελεύθερα; Ή με μια προσφυγή ενός απίστου στα δικαστήρια, θα δικαιωθεί ο άπιστος και θα φύγουν και τα ράσα;
*Προέδρου του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος και ανεξάρτητου βουλευτή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου